Per Arne tømmer tanken din!

Det være seg fettutskiller, pumpekum eller sandfang, trenger det å tømmes er Per Arne rette mannen for jobben. Han har vært fast sjåfør på tankbilen vår i 15 år, og kan alt om slamsuging. En hyggeligere, mer hjelpsom og serviceinnstilt mann skal du lete lenge etter. Bli bedre kjent med Per Arne, som vi alle er så glad i.

 

VI TØMMER TANKEN

Slamsuging har vi holdt på med lenge før vi ble Retura TRV. Med tankbilen vår tømmer vi fettutskillere, pumpekummer og sandfang over hele Trondheim. Driver du restaurant, drifter en parkeringskjeller eller skal ha service på en av byens mange pumpekummer, er det stor sjanse for at du har fast visitt fra vår tankbilsjåfør, Per Arne.

Tankbiler da og nå

En av våre første tankbiler til venstre, og dagens tankbil til høyre.

Med en rekkevidde på opptil 65 meter kommer Per Arne og tankbilen seg til på de fleste plasser, og er derfor svært fleksible. Ingen fettutskillertank for stor, intet sandfang for langt unna. Per Arne får tømt det meste.

Tømming av fettutskiller med tankbil

Noen ganger er det et stykke unna fra bilen til tømmepunktet hvor slangen skal kobles på.

Bilen rommer hele 10 kubikk med fett eller sandmasser. Fettet vi tømmer suges opp fra fettutskillere som er koblet til sluk på storkjøkken. Når bilen er full, tømmes den i en spesialcontainer hvor fettet avvannes. Når fettmassene er tørre blandes de inn i forbrenningsavfall, og blir til fjernvarme for Trondheims innbyggere. Hvem hadde trodd at fett kunne gjenvinnes? Det er både energibesparende og miljøvennlig!

Tømming av fettutskiller

Tømming av fettutskiller, og Per Arne får god hjelp fra vår faste ferievikar Marte. Hun har jobbet på tankbilen sammen med ham hver eneste sommer de siste 5 årene.

 

LANG FARTSTID

Per Arne har vært ansatt hos oss i svimlende 36 år, og de siste 15 årene har han tilbrakt på tankbilen. Det denne mannen ikke kan om tanksuging, er ikke verdt å vite. Har du et tett sandfang, eller en fettutskiller som ikke fungerer som det skal, er Per Arne rett mann for jobben. Når vi spør ham om hvorfor han trives så godt, svarer han at det er lukten og ler høyt! Det er vel ikke til å stikke under en stol at fettet vi tømmer ikke akkurat lukter roser, og gir frysninger på ryggen til en stakkars markedssekretær som er med på oppdrag. Men Per Arne har vent seg til den, og plages ikke nevneverdig av den. Han har det så bra på jobb at han legger nesten ikke merke til den lengre.

Per Arne er vår faste tankbilsjåfør

Han har alltid vært glad i kjøre bil. Etter et år som vikar på søppelbil på begynnelsen av 80-tallet, dro Per Arne i militæret. Der fikk han virkelig smaken for kjøring, og endte opp med å kjøre opp til både lastebil og buss. Da han kom hjem fra militæret var det rett tilbake og i fast stilling hos oss. Og siden da har han kjørt nesten alt vi har av kjøretøy, og Per Arne stiller alltid opp når det trengs kjøring på andre ruter. Men det er i tankbilen han føler seg hjemme. Skuldrene senker seg når han setter seg inn i bilen, blar opp i kartoteket og tar fatt på tømmeordrene.

 

STATSMINISTER FOR EN DAG

Per Arne fikk selvfølgelig samme spørsmålet som alle andre; hva ville du gjort for avfallsbransjen om du fikk være statsminister for en dag? Her måtte Per Arne tenke seg godt om. Et slikt svar kan man ikke bare buse ut med, for det er mange ting han kunne tenkt seg å hatt mer fokus på. Men Per Arne kom fram til at det viktigste måtte være å få på plass regler for hvor man plasserer avfallsrommet når man setter opp et næringsbygg. Det kan virke som en triviell sak for mange, men det har utrolig mye å si for både oss og brukerne av det nye bygget.

Vi ser flere nye bygg hvor avfallsrommet enten ikke er stort nok, eller er plassert i en kjeller hvor man ikke kommer seg frem til det med lastebil. Da blir det problematisk for oss å få hentet søpla. Arkitektene som tegner næringsbygg burde tatt med oss i avfallsbransjen fra starten av, vi har både erfaringen og kompetansen som skal til for å vite hvordan et avfallsrom optimalt skal være. Både for de som skal bruke bygget og for oss som skal hente avfallet. Om dette kunne vært et krav for å få godkjent plantegninger tror jeg mange fremtidige problem kunne vært løst. Vi er veldig enig med Per Arne i det, og skulle gjerne hatt ham som statsminister for mer enn bare en dag!

Tømming av tett sandfang

Tømming av tett sandfang på parkeringsplass.

 

HELE BYEN KJENNER HAM

Det er på tankbilen Per Arne hører til, og vi kan ikke tenke oss en bedre mann på bilen heller. For Per Arne er en riktig blidfis, som lyser opp hverdagen vår med latter og spøk. Og lukta til tross så er det kjempekoselig å være med ham på tømmeoppdrag. Og det er sant som Per Arne sier, etter en stund merker man ikke lukten heller.

Det er heldigvis enda noen år igjen til Per Arne trer inn i pensjonistenes rekker, og han har planer om å være tankbilens faste styrmann så lenge helsa holder. At han kjenner halve byen er vi ikke det minste i tvil om, og telefonen hans ringer i ett sett. Kundene våre vet godt hvem Per Arne er, og han trenger sjeldent å presentere seg når han slår på tråden til dem. Vi forstår godt at det er her han vil være, når man ser hvor mange hyggelige mennesker han er i kontakt med i løpet av dagen. Ja visst er jobben tung og fysisk krevende. Men Per Arne har alltid med seg hjelp i bilen, og løser alle oppdragene med et smil sammen med makkeren sin.

Men han innrømmer at han har så smått begynt å tenke på hva han skal gjøre når dagen kommer for å gå av. Og da skal Per Arne ta med seg kona og reise og oppleve verden. Han har mange steder han ennå ikke har vært, og har veldig lyst å se, og øynene hans lyser opp når han snakker om det. Men, selv om vi unner ham å se hele verden og mer til, håper vi Per Arne blir hos oss en god stund til. For vi er veldig glade i blidfisen vår, og arbeidsdagen vil ikke bli den samme uten smilet hans.

Per Arne er alltid blid