Med Rune på kroken!

Rune er best på krok – både på jobb og i fritiden! Han er en av våre faste sjåfører på containerbil med krok, og en real gladlaks som sprer humør og arbeidsglede i hverdagen vår. Her er historien til mannen som transportbransjen tilfeldigvis fikk på kroken.

 

CONTAINERKJØRING

Høysesongen for containerutleie er rett rundt hjørnet, og store mengder containere og avfall skal inn og ut av anlegget vårt de neste par månedene. Det er dugnader i borettslag, hagerydding til våren og flere små og store oppussingsprosjekt rundt om i byen vår. Rune er en av våre mest drevne containersjåfører på krokbil, og er fast transportør av containere til de største borettslagkundene våre. For Rune og oss i Retura TRV er det viktig å være fleksible og å kunne tilpasse kjøringen slik at alle beboere i et borettslag eller sameie får utnyttet tjenesten på best mulig måte. Ønsker ditt borettslag eller sameie å leie container av oss kan dere ta kontakt med oss her.

Å kjøre container er for spesielt interesserte, mener Rune. Når vi spør han hva man mener med det, forklarer han at det er fordi det er en fysisk tung, men samtidig en veldig variert og spennende arbeidshverdag. Du må både trives med lange dager bak rattet, og å ha mye kundekontakt. Du må være strukturert og effektiv, men også ha tid til å snakke med kundene på en hyggelig og serviceinnstilt måte. Og Rune liker alt med jobben sin. Han synes ikke bare at utstyret og kjøretøyene våre er av veldig god standard, men er stolt over at vi tar så godt vare på det. Vi har egen serviceavdeling og et eget verksted som reparerer avfallskomprimatorer, containere og bilene våre om det skulle være noe.

Rune drar på en 30m3 container med kroken, før han kjører ut til kunde.

 

MED KROKEN PÅ RETTE STADEN

Rune har snakketøyet i orden, og en kjappere replikkmaker skal du lete lenge etter! Han har den mest rungende og hjerteligste latteren vi har hørt, og både vi og kundene trekker stort på smilebåndet når vi treffer på Rune i farta. For han er ofte i farta! Det er viktig for Rune å ta vare på kundene våre, og yte den beste servicen han kan. Da må man være kjapp i vendingen, men også brette opp armene og hjelpe til der det trengs. Og Rune stiller alltid opp.

Sikkerhet er viktig sier Rune, og sørger for at han har full oversikt når han drar på containeren.

 

Egentlig skulle han bli tømrer, og gikk i lære som forskalingssnekker etter videregående. Men et tilfeldig vikaroppdrag som sjåfør i en ferie for 20 år siden ga ham smaken på transportbransjen, og da var det gjort.  Siden da har Rune vært yrkessjåfør, og har stortrivdes hele veien.

Rune startet i det som da var Renholdsverket 1. april 2004, og kjørte blant annet både søppel-, suge- og vaskebil. Men i tillegg kjørte han også mye container i høysesongen, og ble en naturlig del av teamet når næringsrenovasjon ble skilt ut som Retura TRV. Han er en allsidig sjåfør, og håndterer det meste vi har av kjøretøy. Men det er på krokbilen han trives best og føler selv det er her han hører hjemme.

Ikke bare er Rune en real gladlaks, han er også en entusiastisk laksefisker. Som han selv beskriver det går han svanger i ni måneder, hvor han forbereder seg med fangstrapporter, vurdering og analysering av gamle og nye fiskevald, spikking av nye wobblere og innsamling av mark. Før han endelig, 1. juni, kan ta med seg stanga ut i lakseelva. For Rune er det rett og slett som et svangerskap med alle disse forberedelsene, før han kan ta fatt på det som han mener er verdens beste hobby. Rune har hatt en fiskestang mellom hendene hele livet sitt, og det er kanskje ikke så rart, for farslekta kan han spore tilbake til de gamle og stolte byfiskerne i Ila på 1800-tallet. Hans familie la grunnlaget for et helt byfiskerdynasti. Rune har fiskerkulturen i blodet rett og slett.

Foto: Privat. Rune viser stolt frem en 12kg laks tatt i Gaula juli 2013, tatt på duggmark.

 

STATSMINISTER FOR EN DAG

Det har blitt et fast spørsmål på blokka vår å stille; hva ville du gjort for avfallsbransjen om du var statsminister for en dag? Rune har tro på at de enkle løsningene ofte er de beste, og ville rett og slett innført en ekstra ferieuke til alle sjåfører og renovatører.

Han forklarer det med at jobben deres er ikke bare svært krevende fysisk, med sikkerhetsnett som skal på containerne, tunge avfallsdunker som skal slepes fram til bilen, og i all slags vær og vind. Men den er også psykisk krevende. Som yrkessjåfør har du et stort ansvar i trafikken, og du må være fullstendig pålogget i hodet og bevist på hva og hvem som er rundt deg til enhver tid. Bilene våre er store og tunge, og det er containerne også. Sikkerheten er viktigst fremfor alt, og du må ha fullt fokus hele tiden. Med en ekstra uke hvile mener han at sjåførene og renovatørene vil få ekstra tid på å hvile ut, og dermed yte bedre på jobb. Det trenger altså ikke være mer innviklet enn det. Og sikkerhet på jobb er viktig for Rune.

 

HVA BRINGER FRAMTIDEN?

Rune er en ung mann som knapt har bikket 40, og synes det er alt for tidlig å begynne å tenke på pensjonisttilværelsen. Men han er også bestemt på at det er dette han har lyst å holde på med fram til da. Han kan ikke tenke seg noe annet arbeid. Så lenge helsa holder har han ikke lyst å plante bena på et kontor, han er laget for å være i bevegelse og å bruke kroppen. Men, han må jo innrømme at han har en liten drøm om hva han skal gjøre som pensjonist. Fiskeglad som han er kunne han tenkt seg å eie sin egen skøyte, reise til Lofoten og ro fiske i tre måneder. For deretter å stå i lakseelva de neste tre månedene. Det er uten tvil sjømannsblod i årene til Rune.

Vi håper på å beholde Rune i mange år fremover, for latteren til Rune er et stort lyspunkt i arbeidshverdagen vår.

Og vi beklager til alle våre kvinnelige lesere, men Rune er nok en godt gift småbarnsfar som er fryktelig glad i kona si!