Rådgivning
Rådgivning som gjør en forskjell
Når KLP Eiendom skulle oppgradere miljørommene sine, ble Retura mer enn bare en avfallsleverandør. Med rådgivning, skreddersydde løsninger og et øye for både bærekraft og økonomi, har samarbeidet ført til konkrete forbedringer – og en ny bevissthet internt. Nå vil Retura hjelpe flere med å se verdien i godt avfallsarbeid.
KLP er en av landets største eiendomsaktører og forvalter mange næringsbygg, leietakere og avfallsrom – noe som også krever struktur, oversikt og miljømessig ansvar. For å nå egne mål om høy og riktig sorteringsgrad, har de i flere år hatt Retura som rådgivende partner.
Fra problem til løsning på én telefon
Ifølge KLP har samarbeidet vært effektivt helt fra start, mye takket være Returas kjennskap til både organisasjon, bærekraftsmål og eiendomsportefølje.
Et konkret resultat av rådgivningen er ombygging og oppgradering av miljørommene i Trondheim. Her har Retura bidratt med både valg av utstyr, utforming og visuelle grep – som skilt og folie med motiverende budskap.
Gevinst av rådgivningen
Et av de tydeligste bevisene på gevinsten av godt rådgivningsarbeid er installasjonen av en isoporkomprimator, etter anbefaling fra Retura.
Flere av løsningene som først ble testet ut i ett miljørom, har senere blitt innført i andre bygg. Internt i KLP trekkes samarbeidet frem som et eksempel på god praksis og inspirasjon i det videre bærekraftsarbeidet.
Fra pilotprosjekt til praksis på tvers
KLP har brukt erfaringene fra ett miljørom som modell for videre arbeid. Etter å ha pusset opp et miljørom for å teste effekten av rådgivningen, ble resultatene så gode at det dannet grunnlag for lignende oppgraderinger i flere andre bygg.
Internt har erfaringene med Retura blitt delt som et godt eksempel på bærekraftige grep som både fungerer i praksis og engasjerer de ansatte. Dette har styrket det interne fokuset på miljø og forsterket arbeidet med å gjøre gode valg på tvers av eiendomsporteføljen.
Smarte og helhetlige løsninger
Marita Johannessen i Retura har vært tett på samarbeidet med KLP – og kjenner godt til hva slags behov eiendomsaktører har. Hun er salg- og markedsrådgiver med ansvar for kunder som eier eller forvalter næringseiendommer, og jobber både strategisk og operativt.
Hun merker tydelig at kravene fra myndigheter og leietakere har skjerpet behovet for strukturert og målrettet avfallsarbeid

Kundene er opptatt av bærekraftsrapportering, sorteringsgrad, CO₂-reduksjon og materialgjenvinning. Da trenger de en samarbeidspartner som både kan kartlegge, veilede og følge opp.
- Marita Johannessen, Teamleder salg- og markedDette kan Retura hjelpe dere med
Retura tilbyr rådgivningstjenester til både små og store næringskunder, og bistår blant annet med:
- Kartlegging av avfallsstrømmer og behov
- Planlegging og utforming av miljørom
- Valg av fraksjoner, utstyr og tømmerutiner
- Skiltproduksjon, oppmerking og visuell kommunikasjon
- Opplæring av ansatte og leietakere
- Bærekraftsrapportering og dokumentasjon
- Rådgivning rundt ombruk, materialgjenvinning og avfallsreduksjon